D&D Next ismertető

D&D NextNemrég találkoztam a D&D új kiadásával, a Next-el. Korábban egyáltalán nem érdeklődtem az új rendszer iránt, mert nálam a 4.0 elég rendesen betette a kaput. A 4.0 számomra nem szerepjáték, hanem taktikai társasjáték. A rengeteg feat, skill, és képesség amiket ráadásul különféle variációkban kombinálni is lehet, teljes mértékben elviszi a játékot a taktikai szimuláció irányába a szerepjáték helyett. Ráadásul ezen szabályrendszer alapján egy alap encounter legalább 2 óra alatt zajlik le, egy komolyabb összecsapásról még nem is beszélve. Ráadásul a rendszerhez kiadott kétmillió kiegészítő, kasztkönyv, akármicsoda még jobban bonyolította az eddig sem egyszerű rendszert. A skill challange nevű szörnyűség meg még a rendszerben rejlő minimális szerepjátéktól is elővigyázatosan megóvta a játékosokat.
Szóval ezek után úgy gondoltam, hogy nem fogok foglalkozni semmiféle további Wizards kiadással. Így is lett egészen múlt hétig, mikor Bulldy felajánlotta, hogy ha már Pesten jár mesélne nekünk. A választott rendszer pedig a D&D next lenne. Egyből kirázott a hideg, de mivel sok jót hallottam a Next-ről korábban, gondoltam adok neki egy esélyt és átfutottam a szabálykönyvet, amiben nagyon kellemesen csalódtam. Teljesen beigazolódni látszik amit több fórumon is olvastam, hogy a rendszer “visszatér a gyökerekhez”. Azaz a 4.0 vonal folytatása helyett inkább a korábbi 3.0, sőt AD&D vonal felé vették az irányt. Az alaprendszer egyszerű, ami igény szerint bővíthető a már ismert feat rendszerrel, valamint néhány zseniális játéktechnikai megoldást vezettek be amivel változatossá válik a játék úgy, hogy nem bonyolítja túl azt. A rendszerről Glowface írt már egy jó kis összefoglalót, amit elérhettek ITT, én a saját tapasztalataimmal egészíteném ki így, hogy túl vagyok az első Next játékon.

A karakteralkotás egyszerű és érdekes. A kasztokhoz kitalált variánsok jól sikerültek, bár előre vetítik a további variációk tömeges kiadását. Ugyan ez vonatkozik a karakter alkotásánál választott háttérre is. Továbbá biztos vagyok benne, hogy a fajokhoz is rengeteg egyéb alfaj fog megszületni. Ez viszont a korábbi rendszerekkel ellentétben nem baj, mert a rendszer moduláris így könnyen illeszthetőek bele újabb elemek. Csak ne essenek át a ló túloldalára. Mi a feat rendszer kihagyásával játszottunk. A featek egy újabb bonyolultsági faktort hoznak a játékba, ráadásul használatukkal sokkal specializáltabb karaktert lehet alkotni, ami ugyebár csökkenti a túlélési esélyeket normális esetben.

  • A harc az elején kicsit döcögős volt, de hamar beletanultunk és onnantól felgyorsultak az események. Csak néhány képességet kellett értelmezni adott szituációra. Két fontos észrevétel a harcrendszerrel kapcsolatban:
  • Kellőképpen halálos. Az első encounterben zombik és csontváz íjászok voltak terítéken, és jelentős mennyiségű HP-t vesztettünk. Ráadásul úgy, hogy a képességeink jó részét elsütöttük. Mindezt 4. szinten.

A képességek erősnek tűnnek első olvasatra, de jól kiegyensúlyozottak. Ami hatékony az hamar el is fogy. Ezeket mi sem bizonyítja jobban, mint a végső csatában elhullott két karakter és a tény, hogy csak egy epikus szituban kigurított 20-as (ave Glowface) mentette meg a túlélőket az enyészettől. Mindezt két 5. szintű NPC-vel és néhány zombival szemben sikerült összehoznunk…

A játékban nem volt sok lehetőség a szociális interakcióra, de a szabályok és néhány NPC-vel folytatott beszélgetés arra enged következtetni, hogy ezzel a résszel sincs gond. Nagyon jó elgondolás, hogy kevesebb képzettséggel operál a rendszer, viszont ezek univerzálisabbak, több területen használhatóak.

Összességében jó játék volt, megismerhettük a rendszert működés közben és mint a bevezetőben említettem nagyon kellemesen csalódtam. Az alaprendszer kellően egyszerű, ugyanakkor kellően moduláris, hogy érdekes, változatos karaktereket lehessen alkotni, ugyanakkor a kombinatorikusabb stílust kedvelők a feat rendszerrel újabb variánst vihetnek a játékba. Remélem megtartják ezt a vonalat a kiegészítőknél is, bár visszagondolva a korábbi rendszereket is a három alapkönyvből játszottunk mindenféle probléma és fennakadás nélkül.


Leave a Reply